Dekarbonizace je základ naší budoucí konkurenceschopnosti
Diskuze o dekarbonizaci naší reálné ekonomiky je v plném proudu a je jasné, že jde o jedno z klíčových témat, kterým dnes žije byznys nejen v Evropě, ale i globálně. Tlak na dekarbonizaci přitom přichází odevšud. Požadují ji nejen banky a finanční instituce, aby mohly byznys financovat nebo pojistit, ale čím dál více ji požadují i sami odběratelé a zákazníci a to i v oborech jako je stavebnictví nebo hutě. Je možné, že někde se cíle upraví nebo se postup, pokud byl hnán více ideologicky, než racionálně, zpomalí, ale základní trend se dle mého názoru nezmění. Je totiž celosvětový a není (při vší “úctě” k bruselské byrokracii) hnán jen formálními nároky a výnosy Evropské komise.
Pro část průmyslu to přitom bude bolestivé a hodně drahé. Právě proto je třeba seriózní a racionální debata, jak touto cestou projít, abychom náš průmysl udrželi zdravý a zbytečně ho nepoškodili. To je obava řady šéfů podniků, se kterými se my v ČEZ ESCO jako specialisté na úsporná a nízkoemisní řešení prakticky každý den setkáváme a s nimiž o dekarbonizaci jednáme. Jsou to obavy logické a zcela pochopitelné. Řešením ale není odmítání dekarbonizace jako celku a víra v to, že zavane zcela jiný vítr a trend se otočí. Navíc Česko je jako malá a silně proexportní ekonomika závislé na požadavcích našich obchodních partnerů, a my tedy musíme bedlivě sledovat, co se děje okolo.
Zdaleka nejsilnějším obchodním partnerem Česka je samozřejmě Německo, kam míří třetina našeho vývozu. Intenzivně řeší dekarbonizaci například v německém automobilovém průmyslu, který vlastní nejen největší českou automobilku Škoda, ale je také velkým zadavatelem zakázek pro české dodavatele. Až 80 procent české výroby v automobilovém průmyslu míří na export, z toho celá třetina putuje právě do Německa. Zelené ambice německého autoprůmyslu nejsou malé. Nejde ale jen o Německo, které si na druhé straně musí samo udělat reflexi, které cíle jsou ještě zdravé a realistické, a které byly spíše vlhkými sny ideologů, kteří byli schopni nejprve řešit energiewende napojením na Putinův plyn či ukončením jádra, a později přijít například s normou Euro 7, která by pozici evropského automotive rozhodně nezlepšila. Ale i Volvo očekává od svých dodavatelů většinové používání recyklovatelných plastů do roku 2025. Jedna z největších nastupujících automobilek, Tesla, si klade za cíl dosáhnout celkové udržitelnosti své produkce do roku 2050. Elektromobilita bez emisně neutrální elektřiny pro elektromobily i dekarbonizace dodavatelského řetězce je na Západě nemyslitelná. Budoucí automobilový průmysl tak bude klimaticky neutrální. Mimochodem naše Škoda Auto bude ve výrobě automobilů karbonově neutrální již napřesrok, tedy do roku 2025!
Podobné to je v dalších sektorech. Cíle na snižování emisí mají dnes prakticky všechny velké globální společnosti. Zvláště silné jsou tyto cíle v sektorech s vysokou přidanou hodnotou, kde by Česko rádo uspělo. Směr ukazují velké globální technologické značky. Například Apple se zavázal ke kompletní uhlíkové neutralitě do roku 2030 a celkem 250 jeho dodavatelů bude od té doby využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů. Microsoft plánuje do roku 2030 dosáhnout nejen uhlíkové neutrality, ale do roku 2050 navíc odstranit z životního prostředí veškerý uhlík, který společnost vypustila od svého založení v roce 1975.
I v jedné z našich nejvíce hi-tech průmyslových firem, společnosti onsemi v Rožnově pod Radhoštěm, o nutnosti dekarbonizace vůbec nepochybují. V Rožnově se nachází jeden z největších závodů na výrobu čipů v Evropě a výrobky odtud směřují k těm nejznámějším globálním firmám. Nová gigantická investice posune onsemi ještě dále a udělá z rožnovské firmy ještě významnější světovou firmu. Zákazníci onsemi se už neptají, zda budou zdejší čipy vyráběny udržitelně, ale přímo to požadují. A stejně tak to onsemi požaduje po svých dodavatelích. Víme to, protože mezi nimi jsme. Jedna z významných dceřiných společností ČEZ ESCO, EP Rožnov, která dodává takzvané čisté prostory, tedy prostory, ve kterých se nesmí objevit ani smítko, podobně jako zdravotnické sály nebo haly pro výrobu čipů. Onsemi je naším významným zákazníkem a EP Rožnov musí být během sedmi let klimaticky neutrální, jinak nám onsemi již nebude zadávat zakázky. To je realita dnešního mezinárodního byznysu.
České firmy, které začnou řešit dekarbonizaci v nějaké podobě už dnes, získají konkurenční výhodu zítra. Přistoupit k dekarbonizaci českého průmyslu střízlivě a konstruktivně je tedy potřeba. Proto jsme s dalšími firmami založili Alianci pro bezemisní budoucnost. Mezi hlavními partnery jsou společnosti z nejrůznějších sektorů našeho hospodářství: ČEZ, Orlen Unipetrol, onsemi, Wienerberger, Sigma, Komerční banka, Moneta, PwC, McKinsey, VISA, což zahrnuje energetiku, průmysl, stavebnictví, bankovnictví i finanční poradenství. Není to aliance na parádu a na PR. Všichni víme, že dekarbonizace a udržení konkurenceschopnosti je nesmírně náročný úkol a budeme všichni potřebovat pomoc, včetně národních a evropských incentiv, jsou mnohem lepší, než prostá regulace a byrokracie kolem ní. Chceme také sdílet know-how, nápady a vzájemně se inspirovat. Máme také pocit, že je potřeba vyvrátit mýtus, že český průmysl hodlá zůstat donekonečna fosilní a ignorovat, co se děje kolem nás a co může, či musí udělat pro svoji transformaci. Pak bychom totiž v Evropě mohli zůstat skutečnými fosíliemi.
Powered by Froala Editor