Zero to hero

Roadshow

Třinec
16.10.2025

Třinec po konci uhlí? Město i kraj volají po větších investicích do výzkumu a technologií, levné energii a rychlejších změnách legislativy.

Moravskoslezský kraj se svým těžkým průmyslem, v čele s Třineckými železárnami, bude hrát ve velmi blízké budoucnosti klíčovou roli v transformaci české ekonomiky po konci uhlí. I proto jsme s naší roadshow Zero to Hero zamířili tentokrát přímo do středu dění a uspořádali sérii debat na Střední průmyslové škole Třineckých železáren.

Powered by Froala Editor

Highlighty diskuse

    Třinec i Moravskoslezský kraj volají po změně rozpočtového určení daní aby zohledňovalo i rozlohu a nejen počet obyvatel, aby to regionu šlo více prostředků na potřebnou transformaci.

    Stejně tak kraj potřebuje více prostředků do vzdělání, výzkumu a inovací, oproti jiným krajům tyto investice rostou i 5x pomaleji než jinde (narůst za 10 let o 38 % vs. 200 % ve Středočeském kraji).

 ●    Do roku 2027 má vzniknout Cirk Arena - výzkumné centrum cirkulární ekonomiky ve spolupráci s krajem i univerzitami, odhaduje se vznik 100-150 nových pracovních míst.

 ●    Moravskoslezské energetické centrum p.o. jde příkladem ostatním krajům v podpoře obcí při realizaci energeticky úsporných projektů a rozvoji obnovitelných zdrojů. Role podobných center je v krajích klíčová. 

    Aby Třinecké železárny realizovaly projekt elektrifikace velké obloukové pece, potřebují podporu státu, garanci ochrany trhu a stabilní přísun levné elektrické energie

V dopolední debatě se studenty padaly dotazy mj. na možnosti transformace teplárenství tak, aby vytápění finančně příliš nezatížilo rozpočet domácností. Roman Heide, ředitel Třineckých železáren, v této souvislosti uvedl, že Třinecké železárny již dnes zásobují zhruba 9000 domácností, školy a nemocnice zbytkovým teplem z provozu a aktuálně připravují mj. projekt teplovodu do Českého Těšína. 

Se studenty debatoval i Kamil Čermák, generální ředitel a předseda představenstva ČEZ ESCO. „V Česku spotřebují budovy zhruba 35 % koncové energie a jejich provoz je zodpovědný za 44 % emisí oxidu uhličitého, transformace teplárenství bude proto v Česku v otázce dekarbonizace klíčová, a hodláme do ní investovat desítky miliard korun do roku 2030,” uvedl Čermák.

Rektor VŠB Technické univerzity Ostrava Igor Ivan zdůraznil dále v diskusi zásadní potřebu větších investic do školství, výzkumu a inovací, které jsou nepoměrně nízké k faktu, jakou zásadní transformací má region v příštích dekádách projít. V číslech, Moravskoslezský kraj navýšil v posledních letech prostředky na výzkum a inovace o pouhých 38 %, zatímco například ve Středočeském kraji to bylo až pětkrát tolik. 

Detailnější pohled železáren na možnost snižování emisí CO2 v debatě reprezentoval Jiří Mravec, projektový manažer Třineckých železáren pro dekarbonizaci. Podnik nedávno oznámil pozastavení plánovaného projektu elektrifikace obloukové pece s předpokládanými náklady 25 miliard korun, na němž se měl podílet stát podporou ve výši až 70 % nákladů: „Pořád o ten projekt stojíme, ale aby nám ta investice v budoucnu dávala smysl, jsou nutné tři podmínky. První je samozřejmě cena energií, kde se musíme dostat na nějakou konkurenceschopnější úroveň. Druhou je ochrana evropského trhu, aby se sem nevozila ocel za dumpingové ceny, a třetí je pomoc státu, bez té se u takto velké investice neobejdeme. V Německu i dalších zemích je běžné, že stát takto své ocelářství podporuje,” uvedl v debatě Mravec. 

 Věra Palkovská, dlouholetá primátorka Třince, zdůraznila ze všech témat zásadní potřebu finančních prostředků pro region, kterého se transformace zásadně dotkne: „Podle mě je zásadní, aby se změnilo aktuální nastavení rozpočtového určení daní tak, aby byl zohledněn nejen počet obyvatel, ale i rozloha. Třinec je skoro stejně velký jako Opava nebo Žilina, a i když obyvatel je tu méně, celou tu rozlohu i s krásnými Beskydy musíme obhospodařit,” uvedla Palkovská. 

„A druhým stěžejním tématem je zrychlení tvorby legislativy například ke sdílení elektrické energie. My chceme sdílet obnovitelnou energii vyrobenou na našich budovách, například ze škol v létě, kdy jsou prázdné, i do jiných městských objektů, ale aktuálně k tomu není nastavená legislativa,” uvedla Palkovská, která je úspěšně ve vedení města již od roku 1998. 

Podle Palkovské je Třinec, kromě hokejového města, také doslova “zeleným” městem. Město se již celou minulou dekádu zaměřilo společně s vedením Třineckých železáren na zlepšení stavu ovzduší, okolních lesů a celkově životního prostředí. Město aktivně podpořilo vlakovou dopravu, která prochází doslova centrem Třince a cyklodopravu, včetně parkovací věže pro kola u nádraží nebo kilometry nových cyklostezek. Další stezku je v plánu výhledově protáhnout až do nedalekého Českého Těšína. 

V debatě zazněl i pohled finančního ředitele Českých drah, Lukáše Svobody na roli železnice ve snižování celkové uhlíkové stopy České republiky: „Doprava v ČR je odpovědná asi za 20 % emisí, nicméně železniční doprava z toho činí jedno promile 0,1 %. Primárním cílem železnice je tedy nabízet alternativu k individuální dopravě a přetahovat zboží a cestující z ostatních módů dopravy. I tak jsme jako skupina měli loni uhlíkovou stopu kolem 788 kilotun CO2, s tím se také ještě dá něco dělat,” uvedl současný status quo železnice Svoboda. 

„Z pohledu energetické efektivity je elektrický vlak zhruba 8x účinnější než spalovací automobil, dieselový autobus nebo vlak vychází podobně, ale pořád jsou 3x horší než elektrický vlak. Cílem je tedy provozovat co nejvíce vlaků v elektrické trakci. Máme k tomu nakročeno, dnes je elektrifikována zhruba třetina z 9000 km a plán Správy železnic je dostat se do 6-7 let minimálně na 50% a výhledově ke dvěma třetinám. My, jako dopravci pak chceme přinášet řešení, která budou představovat energeticky i ekologicky výhodnější variantu na neelektrifikovaných úsecích” nastínil plány národního dopravce Lukáš Svoboda. 

Právě zde v Moravskoslezském kraji České dráhy také otestovaly a uvedly do provozu první 4 bateriové jednotky, díky kterým odpadla potřeba přestupů, což podpořilo poptávku, která pak narostla o 10-15%. Rovněž se potvrdily i předpoklady týkající se energetické efektivity.  Dalších 15 jednotek zde České dráhy uvedou do provozu do roku 2026. Energetický mix, na kterém železnice funguje, by podle Svobody mohl být čistší, snahy ale komplikují centrální nákupy elektřiny skrze Správu železnic a různé potřeby mj. osobních a nákladních přepravců. 

Vzniká Cirk arena zaměřená na inovace  

Díky Fondu spravedlivé transformace aktuálně připravuje Třinec ve spolupráci s krajem velký inovační projekt tzv. Cirk Areny, která má do dvou let vzniknout na brownfieldu po staré sportovní hale, a která by měla zajistit až 100-150 nových pracovních míst v oblasti výzkumu a inovací: „Ne všichni chtějí pracovat v železárnách. Téměř za dvě miliardy tu do dvou let vyroste Cirk Arena, výzkumné centrum cirkulární ekonomiky, kde se bude zkoumat, jak chytře pracovat s odpady z průmyslového provozu. Projekt plánujeme ve spolupráci s krajem a školami, VŠB-TUO, VUT, pražskou ČVUT, ale i se zahraničními univerzitami,” sdělila primátorka. 

Právě do školství obecně by si region přál posílit financování, podle slov Igora Ivana, rektora VŠB-TUO, za poslední dekádu navýšil Moravskoslezský kraj investice do výzkumu a inovací o 38 %, jenže v porovnání s jinými kraji, které zaznamenaly třeba i 200 % nárůst podpory, je to podle něj málo. Rektor mj. dále zmínil, že VŠB Technická univerzita nedávno zakoupila jediný kvantový počítač v republice.  

Celou debatou se prolínalo všudypřítomné téma potřeby cenově dostupné elektrické energie, pro průmysl, firmy, i domácnosti. Také Michal Kokošek, zastupitel Opavy a Moravskoslezského kraje, v této souvislosti potvrdil, že Moravskoslezský kraj připravuje půdu pro to, aby v regionu mohl vzniknout samostatný malý modulární jaderný reaktor. Kromě toho jde Moravskoslezský kraj příkladem ostatním krajům ve fungování Moravskoslezského energetického centra, které poskytuje podporu menším obcím a jejich starostům a starostkám v přípravách projektů pro zavádění čisté energetiky nebo energetických úspor, včetně tzv. EPC projektů, které jsou financovány z vlastních budoucích úspor. 

„Vidíme, že překážkou jsou často lidské kapacity a míra administrativy, se kterou právě krajské energetické centrum dokáže menším obcím pomoci, podpořili jsme takto už desítky obcí,” uvedl Kokošek. I on společně s primátorkou Třince Věrou Palkovskou volá po spravedlivějším rozpočtovém určení daní, aby do regionu, který bude zelenou transformací v příštích dekádách žít jako málokteré místo republiky, přišlo více peněz na potřebný rozvoj, investice či rekultivaci krajiny.   

Diskuse v Třinci proběhla v povolební atmosféře, a zároveň jen několik dní poté, co list The Guardian zveřejnil závěry nejnovější studie od 160 vědců z 23 zemí, podle které země právě dosahuje prvního nevratného bodu zlomu v oteplení atmosféry v důsledku koncentrace skleníkových plynů. V Česku se klimatická změna projevuje především častějšími projevy extrémního počasí jako je sucho nebo povodně, které způsobují nejen environmentální a lidské ztráty, ale taky ekonomické. Podle studie z roku 2024 (IDEA/Fakta o klimatu) může neřešená klimatická změna českou republiku stát až 10 % HDP. 

V Třinci ve dvou debatních panelech zasedli dále také Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR, Ondřej Baránek, primátor města Havířov, Radek Polma a ředitel kanceláře Asociace krajů ČR. Podobné diskuse pořádané Aliancí pro bezemisní budoucnost se již v minulosti uskutečnily v Ústeckém kraji v Mostě a ve Zlínském kraji v Rožnově pod Radhoštěm. Příští Roadshow se má odehrát ve Středočeském kraji. 

Powered by Froala Editor

Debata se studenty

Dopolední část Roadshow byla již tradičně věnovaná debatě se studenty střední školy, v tomto případě Střední průmyslové školy Třineckých železáren.

V debatě se studenty padaly dotazy mj. na možnosti transformace teplárenství tak, aby vytápění finančně příliš nezatížilo rozpočet domácností. Roman Heide, ředitel Třineckých železáren, v této souvislosti uvedl, že Třinecké železárny již dnes zásobují zhruba 9 000 domácností, školy a nemocnice zbytkovým teplem z provozu a aktuálně připravují mj. projekt teplovodu do Českého Těšína. 

Se studenty debatoval i Kamil Čermák, generální ředitel a předseda představenstva ČEZ ESCO. „V Česku spotřebují budovy zhruba 35 % koncové energie a jejich provoz je zodpovědný za 44 % emisí oxidu uhličitého, transformace teplárenství bude proto v Česku v otázce dekarbonizace klíčová, a hodláme do ní investovat desítky miliard korun do roku 2030,” uvedl Čermák.


Powered by Froala Editor

Co je ZERO TO HERO ROADSHOW?

Aliance pro bezemisní budoucnost se vydává na Roadshow po celé republice se sérií akcí pod názvem ZERO TO HERO.

Cílem Roadshow je pragmatická diskuze na úrovni místní samosprávy, lokálních podnikatelů a podnikatelek i zástupců vlády o tzv. zelené modernizaci Česka. Diskutujeme o inovacích v oblasti obnovitelných zdrojů, energetické soběstačnosti, udržitelnosti pro města, obce i firmy, a v neposlední řadě se snažíme identifikovat největší výzvy a překážky v dekarbonizaci jednotlivých krajů. Na naší cestě se zastavíme i na středních školách a budeme chtít vědět, jak tolik skloňovaný “Green Deal” a zelenou transformaci vnímají i zástupci mladých generací, generace Z či generace Alfa.

Jana Morávková

ředitelka Zapojte se i vy!

Sledujte naši cestu na webu, kde pravidelně zveřejňujeme reportáže z jednotlivých krajů. Na sociálních sítích se pak můžete zapojit do diskuzí o udržitelnosti a inovacích nebo se na jednotlivé setkání registrovat. Budeme vás včas informovat. Staňte se i vy součástí naší mise za bezemisní budoucnost!

Členové

Hlavní partneři

Partneři

Členové

Za podpory


Přihlášení nového člena